söndag 5 februari 2017

Utan ett frö blir det ingen växt.

När jag samtalar med Heléne Lindquist om hennes outgrundliga engagemang för Klippan, och äran hon ska ta åt sig för vad hon lyckats åstadkomma med teater Amabile och med Bruksspelet, så slår hon alltid detta ifrån sig, och ger äran till alla människor runtomkring; ensemble, funktionärer, författare, kompositörer, sponsorer osv, som gör Bruksspelet till vad det är. Vilket ju är sant.. Men. Jag menar att det krävs ett frö för att en växt ska kunna gro. En motor för att bilen ska rulla.
Så låt oss stanna vid Heléne en liten stund, och tacka henne för den där gången hon passerade Klippans pappersbruk, (sådär som Klippanbor gör ganska ofta), och den ingivelsen kom. Det skulle vara jäkligt fräckt att sätta upp en teaterföreställning här". 
Jag kommer ihåg när Heléne nämnde detta för mig en kväll, och jag tänkte att det nog bara var en sån där idé som bara skulle komma att förbli en idé. Helene är nämligen otroligt bra på ideér, och kan spinna igång med gränslös kreativitet och fantasi. Och det finns sällan några gränser på ambitionsnivån. 

En tid senare, berättade Heléne att hon satt igång att projektera och undersöka möjlighet för att sätta upp en sommarteater på Bruket. 
Jag blev inte särskilt förvånad. Men jag kunde (i sedvanlig ordning) inte låta bli att undra om detta var gränsen till dårskap ändå. En gris i en säck, dans på tunn is, ett fallskärmshopp utan instruktion om hur man gör. Ändå, vet jag av erfarenhet, att när Heléne gett sig in i nåt, så kan inget i världen stoppa henne. 

Jag glömmer aldrig när jag fick en förhandslyssning på ledmotivet till det som skulle komma att bli Bruksspelet. Den satte sig på första lyssningen. Och några månader senare fick jag beskåda detta, och gick hem i sommarkvällen med varmt hjärta, tårade ögon och ståpäls på armar och ben.




Heléne hade gjort det igen. Med god hjälp från andra begåvade och kreativa människor. 

Bruksspelet är ett etablerat guldkorn, och en riktig stolthet som sätter Klippan på kartan. Besökare från norr till söder i hela Sverige, har kommit för att titta på föreställningarna.

Och nu är fröet satt. För femte året i rad. Och tillsammans ska vi alla Brukizar vårda och vattna vår växt, så ni alla kan ta del av den när den blommar i sommar.

Tack Heléne!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar